Wojewoda unieważnia uchwałę o S10 - budowa przez Solec Kujawski ma zielone światło?

2 min czytania
Wojewoda unieważnia uchwałę o S10 - budowa przez Solec Kujawski ma zielone światło?

Wojewoda Michał Sztybel stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim z 4 września 2025 r., co przybliża realizację odcinka S10 wraz z wiaduktem nad chronionym „bagnem”. Sprawdzamy, co to oznacza dla inwestycji i drzew, które trzeba przyciąć.

  • Zobacz jak Solec Kujawski zmienia plany wokół S10
  • Przyjrzyj się ochronie przyrody i planowanemu wiaduktowi
  • Reaguj na stanowisko wojewody i konsekwencje dla S10

Zobacz jak Solec Kujawski zmienia plany wokół S10

“Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel podjął rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym stwierdził nieważność uchwały nr XVII/130/25 Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim z dnia 4 września 2025 r., w sprawie odmowy uzgodnienia zakresu prac naruszających zakazy obowiązujące na obszarze użytku ekologicznego o nr CRFOPPL.ZIPOP.1393.UE.0403083.992, położonego na terenie Gminy Solec Kujawski.” - Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel

W praktyce oznacza to, że miejscowa uchwała odmawiająca uzgodnienia zakresu prac została unieważniona. Rada Miejska w Solcu Kujawskim przyjęła dokument 4 września 2025 r. (uchwała nr XVII/130/25), ale według wojewody nie miała do tego uprawnień, a procedura została przeprowadzona z istotnym naruszeniem prawa. Decyzja wojewody otwiera drogę do kontynuowania przygotowań do budowy drogi ekspresowej S10 na tym odcinku.

Przyjrzyj się ochronie przyrody i planowanemu wiaduktowi

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wojewoda podkreśla, że kwestie środowiskowe zostały rozstrzygnięte na etapie wydania prawomocnej decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Dokumenty te określają sposób prowadzenia robót, tak aby zabezpieczyć zasoby przyrodnicze na terenie inwestycji. Ochroną obszaru o numerze CRFOPPL.ZIPOP.1393.UE.0403083.992 objęte jest m.in. „bagno” — dla jego ochrony zaplanowano specjalny wiadukt.

Inwestor wskazuje, że dla wykonania wiaduktu konieczne będzie przycięcie drzew kolidujących z jego osiami. Dla wielu mieszkańców to newralgiczny punkt sporu, bo temat drzew i zieleni budzi emocje — jednocześnie dokumenty środowiskowe mają nakładać konkretne zabezpieczenia przyrodnicze.

Reaguj na stanowisko wojewody i konsekwencje dla S10

“Wojewoda podkreśla, że próba blokowania prac w tym zakresie oznaczałaby faktyczne uniemożliwienie realizacji drogi ekspresowej S10.” - Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel

Wojewoda zapowiada, że nie zgodzi się na działania blokujące prace i że będzie dążył do jak najszybszej realizacji drogi wraz z wiaduktem chroniącym cenny zasób przyrodniczy. Z perspektywy administracyjnej decyzja ta oznacza ułatwienie kontynuacji procedur realizacyjnych, choć w praktyce wykonanie prac zależeć będzie także od inwestora i dalszych uzgodnień technicznych.

Dla mieszkańców i obserwatorów inwestycji w regionie ważne będą kolejne kroki: terminowe wykonanie projektów wykonawczych, ostateczne decyzje wykonawcze dotyczące wycinki lub przycięcia drzew oraz harmonogram robót. W sprawie tej występują dwie strony procedury administracyjnej — Rada Miejska w Solcu Kujawskim oraz Wojewoda Kujawsko-Pomorski — i to od ich dalszych decyzji zależeć będzie tempo prac.

na podstawie: Urząd Wojewódzki.

Autor: krystian