Nowe mosty za 179 mln zł połączyły Bartodzieje i Kapuściska
Budowa nowych mostów nad Brdą dobiegła końca, przynosząc mieszkańcom Bydgoszczy liczne korzyści. Oprócz poprawy komunikacji, inwestycja wprowadziła także ekologiczne rozwiązania i nowe nasadzenia roślinności. Całość projektu została zrealizowana przy wsparciu funduszy europejskich.
  1. Zbudowano dwa nowe mosty i wyremontowano istniejący.
  2. Przebudowano skrzyżowania i torowiska.
  3. Wprowadzono ekologiczne rozwiązania, w tym nasadzenia drzew i krzewów.
  4. Modernizacja objęła również perony przystankowe i drogi rowerowe.

Inwestycja nad Brdą, zakończona niedawno, znacząco usprawniła codzienne poruszanie się po mieście. Dwa nowe mosty - tramwajowy i drogowy, wybudowane przy ul. Kazimierza Wielkiego, stanowią kluczowy element projektu. Codziennie korzysta z nich kilkanaście tysięcy kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.

Przy okazji budowy mostów zrealizowano szereg dodatkowych działań. Przebudowano skrzyżowania przy mostach od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego, a także wyremontowano istniejącą przeprawę mostową. Modernizacja objęła także perony przystankowe, co znacznie ułatwiło przesiadki na autobus czy tramwaj.

W ramach projektu powstały nowe nawierzchnie, torowiska, chodniki oraz drogi rowerowe. Przy skrzyżowaniach zamontowano blisko 40 podpórek rowerowych, co dodatkowo poprawiło komfort jazdy rowerzystów. Wszystkie te działania miały na celu podniesienie jakości infrastruktury miejskiej.

Budowa mostów nad Brdą została połączona z licznymi nasadzeniami. Zasadzone zostały m.in. wierzby, olchy i klony, które w przyszłości stworzą zielone oazy w okolicy. Ulica Kazimierza Wielkiego po stronie Kapuścisk zyskała szpalery klonów i brzóz, co nadaje jej przyjemny, zielony charakter. Ponadto, ozdobne jabłonie i świerki serbskie wzbogaciły wyspy dzielące jezdnie przy skrzyżowaniu z Fordońską.

Nowoczesne rozwiązania ekologiczne, takie jak system odwodnieniowy, który zapobiega bezpośredniemu spływowi deszczówki do Brdy, stanowią kolejny ważny aspekt tej inwestycji. Woda opadowa jest przechwytywana przez żeliwne wpusty mostowe i odprowadzana do kolektorów zbiorczych, a następnie do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej. Wszystkie latarnie zostały wyposażone w energooszczędne oprawy LED.

Oprócz budowy mostów, zmodernizowano również torowisko na ul. Perłowej oraz całe skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Powstały nowe chodniki, drogi rowerowe, przystanki tramwajowe i sygnalizacje świetlne. Nowa nawierzchnia pojawiła się także na okolicznych drogach dojazdowych, co uzupełnia wcześniejsze prace związane z modernizacją węzła Szarych Szeregów.

Całkowity koszt inwestycji wyniósł 179 mln zł, z czego 79 mln zł pochodziło z funduszy europejskich. Dzięki temu miejskie projekty infrastrukturalne mogły zostać zrealizowane na wysokim poziomie, przynosząc korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku.


Na podstawie: Urząd Miasta w Bydgoszczy