Wiceminister Lubnauer o przyszłości szkoły i wyzwaniach sztucznej inteligencji w Kujawsko-Pomorskiem

3 min czytania
Wiceminister Lubnauer o przyszłości szkoły i wyzwaniach sztucznej inteligencji w Kujawsko-Pomorskiem

W Kujawsko-Pomorskiem trwa gorąca dyskusja o przyszłości edukacji. Wiceminister Katarzyna Lubnauer spotkała się z nauczycielami i dyrektorami, by wspólnie zastanowić się nad kierunkami zmian w szkołach. Czy polska oświata jest gotowa na wyzwania nowoczesności i sztucznej inteligencji?

  • Spotkanie w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy z udziałem liderów edukacji
  • Jak Toruńskie szkoły przygotowują się na edukację przyszłości
  • Nowoczesna szkoła wymaga nowych rozwiązań co to oznacza dla kujawsko-pomorskich nauczycieli?

Spotkanie w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy z udziałem liderów edukacji

W sercu Bydgoszczy, w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, odbyło się ważne wydarzenie, które zgromadziło przedstawicieli środowiska szkolnego oraz ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych. Wiceminister Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer wraz z wojewodą Michałem Sztyblem, wiceprezydentem miasta Iwoną Waszkiewicz oraz kurator Grażyną Dziedzic rozmawiali o tym, jak dostosować polską szkołę do dynamicznych zmian społecznych i technologicznych.

Podczas otwartej debaty uczestnicy mieli okazję przedstawić swoje spostrzeżenia i pytania dotyczące bieżących problemów oświaty oraz propozycji reform. Szczególny nacisk położono na konieczność aktualizacji podstaw programowych tak, aby odpowiadały potrzebom współczesnych uczniów i rynku pracy.

Jak Toruńskie szkoły przygotowują się na edukację przyszłości

W kwietniu Wiceminister Katarzyna Lubnauer odwiedziła także Zespół Szkół Muzycznych w Toruniu, gdzie kontynuowała rozmowy z lokalnymi dyrektorami i nauczycielami. Spotkanie skupiło się na tym, jak zmienić podstawy programowe, by lepiej odzwierciedlały założenia nowego profilu absolwenta ucznia wyposażonego nie tylko w wiedzę, ale też praktyczne kompetencje i umiejętność krytycznego myślenia.

To część ogólnopolskiej akcji konsultacyjnej organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, mającej na celu wsparcie szkół w procesie transformacji edukacji.

Nowoczesna szkoła wymaga nowych rozwiązań co to oznacza dla kujawsko-pomorskich nauczycieli?

Katarzyna Lubnauer podkreśliła podczas spotkań, że zmieniające się realia zawodowe i technologiczne wymagają reformy systemu edukacji. Jeśli zmieniają się zawody i zmieniają się uczniowie to musi się zmienić to, co jest pośrodku - czyli szkoła” mówiła Wiceminister. Zwróciła uwagę na rosnącą rolę sztucznej inteligencji jako zarówno wyzwania, jak i szansy dla młodych ludzi.

Musimy nauczyć młodych ludzi korzystać z niej mądrze i odpowiedzialnie. Jeszcze niedawno wydawało się, że programista to zawód przyszłości - wystarczyło skończyć informatykę, żeby znaleźć dobrą pracę. Dziś proste programy pisze sztuczna inteligencja. Potrzebujemy specjalistów od algorytmów, nie tylko techników.” Katarzyna Lubnauer

Wojewoda Michał Sztybel zwrócił natomiast uwagę na trudności finansowe samorządów związane z utrzymaniem szkół oraz potrzebę dialogu między władzami a środowiskiem edukacyjnym. Podkreślił, że bez wspólnego omówienia wyzwań nie uda się skutecznie przeprowadzić żadnej reformy.

Dyskusja objęła także szczegółowe plany zmian w edukacji: od modernizacji podstaw programowych przez rozwój kompetencji nauczycieli aż po usprawnienie procesu oceniania i wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Ekspertka z Instytutu Badań Edukacyjnych Elżbieta Strzemieczna przedstawiła koncepcję Profilu Absolwenta jako fundamentu dla tych działań.

Zmiany mają objąć m.in.: wzmacnianie roli nauczyciela jako przewodnika ucznia, poprawę jakości egzaminów zewnętrznych oraz większą autonomię szkół przy jednoczesnym zwiększeniu odpowiedzialności całej szkolnej społeczności.

Spotkania takie jak te w Bydgoszczy i Toruniu są kluczowym etapem przygotowań do reformy edukacji w Polsce pokazują zaangażowanie wszystkich stron i otwartość na konstruktywną wymianę opinii.

Na podst. Urząd Wojewódzki

Autor: krystian