Kończą się prace projektowe przystanków wiedeńskich na Gdańskiej, budowa ruszy latem
Prace nad budową przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej dobiegają końca. Nowe rozwiązania mają poprawić bezpieczeństwo pasażerów oraz ułatwić podróżowanie osobom z niepełnosprawnościami. Zobacz, jakie zmiany czekają na mieszkańców.

Końcówka prac projektowych i przygotowania do budowy

Prace projektowe nad budową przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej są już na finiszu. Cztery wyniesione perony mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz ułatwienie podróży osobom z niepełnosprawnościami. W ramach tej inwestycji, przygotowania do budowy posuwają się szybko do przodu.

Przystanki na ul. Gdańskiej – szczegóły inwestycji

Przebudowa obejmuje dwie pary przystanków tramwajowych zlokalizowanych przy Placu Praw Kobiet oraz Placu Wolności. Ze względu na ograniczoną przestrzeń między kamienicami przy Placu Praw Kobiet, chodnik zostanie podniesiony do poziomu drzwi tramwajowych, co zdecydowanie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Natomiast w okolicach Placu Wolności, oprócz podniesienia chodnika, zostanie także wyniesiona jezdnia. Nowe wiaty przystankowe będą stanowić integralną część nowoczesnych peronów.

Harmonogram prac i koszty inwestycji

Zakończenie prac projektowych dla przystanku Praw Kobiet jest już bardzo bliskie. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia oraz pozyskiwanie niezbędnych pozwoleń. Zakończenie tego etapu umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych, które planowane są na przełom lipca i sierpnia. W przypadku przystanków na Placu Wolności, dokumentacja jest bardziej złożona, dlatego wykonawca przewiduje zakończenie prac nad dokumentacją oraz rozpoczęcie robót pod koniec wakacji.

Wykonawcą inwestycji jest firma Affabre. Koszt przystanku przy Placu Praw Kobiet wynosi ponad 961 tysięcy złotych, natomiast perony przy Placu Wolności mają kosztować prawie 1,3 mln złotych. Wszystkie prace mają zakończyć się jesienią bieżącego roku.

Bezpieczeństwo i komfort podróżnych

Przystanki wiedeńskie mają na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu podróżnych. Dzięki wyniesieniu peronów, poziom podłogi w tramwaju będzie niemal równy z poziomem wyniesionej jezdni, co znacząco ułatwi wsiadanie i wysiadanie, zwłaszcza osobom z niepełnosprawnościami. Ponadto, wyniesione perony zmuszają kierowców do redukcji prędkości, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo w okolicach przystanków.

Tego typu rozwiązania są już obecne na ul. Gdańskiej przy skrzyżowaniu z ul. Chodkiewicza oraz na ul. Focha. Docelowo przystanki wiedeńskie mają pojawić się na całej długości ul. Gdańskiej, a także na ul. Jagiellońskiej przy skrzyżowaniu z ul. 19 marca.

Perspektywy na przyszłość

Inwestycje w przystanki wiedeńskie to krok w stronę nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury miejskiej. Wyniesione perony nie tylko zwiększają komfort podróży, ale także znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa na ulicach. Mieszkańcy mogą spodziewać się dalszych modernizacji, które uczynią codzienne podróże jeszcze wygodniejszymi.

Realizacja tej inwestycji jest ważnym elementem dążenia do poprawy jakości infrastruktury komunikacyjnej. Dzięki temu miasto staje się bardziej przyjazne dla wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami.


Na podst. ZDMIKP