Podstawowe zasady przewożenia samochodów na lawecie

W codziennym życiu styczność z lawetą ma się przede wszystkim wtedy, gdy pojazd ulegnie awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę. Niesprawne auto jest bowiem problemem nie tylko dla jego właściciela, ale również dla innych uczestników ruchu drogowego. Warto wiedzieć, w jaki sposób bezpiecznie przetransportować samochód na lawecie do warsztatu bądź w inne wskazane miejsce.

Transport samochodów na lawecie a przepisy

Jako lawetę rozumie się auto bądź przyczepę służące do transportu samochodów. Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B nie potrzebują dodatkowych uprawnień do wykonywania tej czynności, jeśli auto będące lawetą ma masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. W przeciwnym razie należy posiadać prawo jazdy kategorii B+E.

Prilo.com – profesjonalny transport samochodów do Krakowa z dowolnego miejsca w Polsce.

W przypadku korzystania z lawety na przyczepie, trzeba pamiętać, że łączna dopuszczalna masa całkowita przyczepy i ciągnącego ją auta nie może przekraczać 3,5 tony. Wówczas także wystarczająca będzie standardowa kategoria B. Rzeczywista masa przyczepy z obciążeniem nie może przekraczać masy pojazdu ciągnącego. Osoby poruszające się po krajowych drogach samochodem z doczepioną lawetą muszą przestrzegać ograniczeń prędkości. Poza terenem zabudowanym wynoszą one:

  • 70 km/h w przypadku dróg jednojezdniowych,
  • 80 km/h w przypadku dróg dwujezdniowych, ekspresowych i autostrad.

Mocowanie auta na lawecie

Po zakupie lub wynajęciu lawety przychodzi pora na jej załadunek. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pomocy jednej lub dwóch osób, które będą w stanie przytrzymać auto. Na początku powinno się dociążyć lawetę od przodu poprzez najechanie na nią pojazdem stroną, po której znajduje się silnik, czyli zazwyczaj przodem.

Na haku lawety ma spoczywać mniej więcej 10% obciążenia. Samochód musi zostać zamocowany maksymalnie symetrycznie względem pionowej i poziomej osi platformy załadunkowej lawety. Stabilizacja jest możliwa dzięki wykorzystaniu pasów mocujących służących do przypięcia kół do platformy. Za pomocą tej metody należy unieruchomić co najmniej trzy koła, a w większości przypadków – wszystkie cztery. Istnieją dwa główne sposoby mocowania, czyli:

  • dwupunktowe,
  • trzypunktowe

Pierwszy z nich opiera się na zamocowaniu pasa lawetowego do platformy w dwóch miejscach, a drugi – w trzech. Można też wyróżnić wiele metod opasania pasa na samym kole oraz różnego rodzaju konstrukcje pasów lawetowych. Bez względu na wybraną metodę, konieczne jest dokładne sprawdzenie szelek pod kątem śladów zużycia, przetarć, pęknięć itp. Jeśli ktoś nie czuje się pewnie w zakładaniu i regulowaniu pasów, powinien poprosić o pomoc bardziej doświadczoną osobę. Inaczej może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze i uszkodzenia ładunku.

Jaką lawetę wybrać?

Osoby decydujące się na przewóz auta na lawecie mają do wyboru tzw. „szwajcarkę” lub zwykłą lawetę. Pierwszy rodzaj wyróżnia się tym, że koła przyczepy nie wystają poza obrys samochodu. Rozwiązanie to ułatwia m.in. poruszanie się w tunelach. Wśród wad tej opcji można natomiast wymienić fakt, iż podłoga lawety jest wyżej, więc gdy zostanie dodany transportowany ładunek, znacznie zmniejszy się stabilność i komfort prowadzenia zespołu pojazdów.

Kluczowe jest więc zadbanie o wyposażenie takiej lawety w system stabilizacji toru jazdy. Klasyczny wariant posiada z kolei koła z boku i cechuje się nisko położonym środkiem ciężkości. W ten sposób przyczepa zyskuje większą stabilność, zagwarantowany zostaje także większy komfort prowadzenia. Rozmiary lawety muszą być odpowiednie do rozmiarów transportowanego pojazdu.