Przebudowa ul. Saperów - droga pieszo-rowerowa i nowe oświetlenie na Jachciach

Na osiedlu Jachcice rusza przygotowanie do kolejnego etapu modernizacji ulicy, która ma połączyć wygodniej i bezpieczniej okoliczne dzielnice. W wyklarowanej koncepcji pojawia się m.in. ciąg pieszo-rowerowy, nowa konstrukcja nawierzchni i energooszczędne oświetlenie. Prace mają uporządkować geometrię jezdni i skrzyżowań oraz poprawić odwodnienie, a miasto przygotowuje się formalnie do ich zlecenia.
- Co obejmie przebudowa ul. Saperów - od Żeglarskiej do A. Szamarzewskiego
- Jak Bydgoszcz finansuje i łączy inwestycje w tym rejonie
Co obejmie przebudowa ul. Saperów - od Żeglarskiej do A. Szamarzewskiego
Projekt koncepcyjny zakłada kompleksową przebudowę odcinka ul. Saperów między ul. Żeglarską a A. Szamarzewskiego o długości około 900 m. W granicach pasa drogowego zaplanowano remont jezdni z nową konstrukcją nawierzchni, korekty geometryczne jezdni i skrzyżowań oraz wyznaczenie jednolitego ciągu pieszo-rowerowego. Droga zyska także nowe odwodnienie i oświetlenie zaprojektowane w technologii energooszczędnej.
Nowe rozwiązania rowerowe będą projektowane zgodnie z Bydgoskimi Standardami Rowerowymi i konsultowane ze środowiskiem rowerowym. Przygotowania obejmują kompletowanie niezbędnych pozwoleń, po których miasto zleci prace budowlane.
Jak Bydgoszcz finansuje i łączy inwestycje w tym rejonie
W budżecie miasta na 2026 rok zabezpieczono środki na realizację tego etapu - 9 mln zł. To część większego programu, w ramach którego w ostatnich latach miasto wydało ponad 30 mln zł na modernizację ciągu łączącego Jachcice, Piaski i Smukałę. Wśród wcześniejszych działań jest gruntowna przebudowa ul. Smukalskiej na odcinku ok. 3 km - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej - z nową jezdnią przystosowaną do autobusów, zatokami, chodnikami, trasą rowerową i oświetlonymi przejściami dla pieszych. Również wcześniejsze remonty objęły fragmenty od A. Szamarzewskiego do Błądzimskiej oraz odcinek ul. Saperów od Ludwikowo do Żeglarskiej.
Dalsze prace przy infrastrukturze rowerowej planowane są także wzdłuż ul. Smukalskiej w kierunku wąwozu, jednak realizacja tego odcinka będzie wymagać pozyskania dodatkowego gruntu i analiz optymalnego przebiegu ciągu pieszo-rowerowego.
Budowa tej i poprzednich inwestycji jest koordynowana przez miasto - zgodnie z miejskimi dokumentami i standardami projektowymi.
Mieszkańcy mogą spodziewać się realnych zmian w codziennej mobilności - krótszych i bezpieczniejszych przejść dla pieszych, wygodniejszych tras dla rowerów oraz jaśniejszego, energooszczędnego oświetlenia. W krótkim terminie modernizacja może wiązać się z utrudnieniami w ruchu i czasowymi korektami tras komunikacji – warto śledzić komunikaty Urzędu Miasta o etapach prac i organizacji ruchu. Z punktu widzenia użytkownika najważniejsze będą: lepsze odwodnienie (mniej kałuż po deszczu), jednolita nawierzchnia dla rowerów i pieszych oraz poprawiona widoczność przy przejściach dzięki doświetleniu.
na podstawie: Urząd Miasta.
Autor: krystian

