Ponowny udział społeczeństwa w sprawie S10 odcinka nr 4 w okolicach Torunia

2 min czytania
Ponowny udział społeczeństwa w sprawie S10 odcinka nr 4 w okolicach Torunia

Wokół planowanej budowy drogi ekspresowej S10 znów pojawia się formalny etap, który może przesunąć prace budowlane. W okolicach Torunia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zgromadziła brakujące materiały i wezwała do ponownego wyrażenia opinii. Procedura rusza w połowie października i potrwa miesiąc, co daje czas na uwagi i zastrzeżenia przed wydaniem ostatecznych decyzji. Dla samorządów i mieszkańców to moment, by ponownie zabrać głos.

  • Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zebrała dokumenty i przekazała wniosek o udział społeczeństwa
  • Co to oznacza dla Torunia i okolic oraz jakie są terminy

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zebrała dokumenty i przekazała wniosek o udział społeczeństwa

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przygotowała komplet materiałów niezbędnych do wydania postanowienia uzgadniającego warunki realizacji inwestycji dotyczącej odcinka nr 4 drogi ekspresowej S10. To materiał dostarczony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, na podstawie którego RDOŚ zwrócił się o ponowny udział społeczeństwa. Wcześniej społeczne konsultacje objęły już pozostałe trzy odcinki tej inwestycji, teraz procedura powraca do fragmentu wokół Torunia.

W praktyce oznacza to odnowienie etapu, który formalnie poprzedza wydanie decyzji administracyjnej umożliwiającej rozpoczęcie budowy. Do zakończenia tej procedury Wojewoda Kujawsko-Pomorski nie może podpisać decyzji ZRID - czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Dlatego zebrany właśnie komplet dokumentów ma bezpośredni wpływ na termin startu robót.

Co to oznacza dla Torunia i okolic oraz jakie są terminy

Udział społeczeństwa w tej sprawie został ponownie otwarty na okres od 15 października do 14 listopada 2025 roku. W tym przedziale zainteresowani będą mogli zapoznać się z przekazanym materiałem i zgłosić swoje opinie lub uwagi dotyczące planowanego przebiegu i rozwiązań projektowych. Procedura ta jest standardowym elementem postępowania środowiskowego i formalnego przy dużych inwestycjach drogowych.

Dla mieszkańców Torunia i sąsiednich gmin to okazja, by zwrócić uwagę na konkretne konsekwencje trasy — od hałasu i zanieczyszczeń po wpływ na układ komunikacyjny. Po zakończeniu publicznej części RDOŚ i inne zaangażowane instytucje przeanalizują zgłoszenia, a dopiero potem może zostać wydana decyzja ZRID, która umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

Sytuacja pokazuje, że mimo gotowych projektów i wieloetapowych analiz, urzędowe procedury nadal mają realny wpływ na harmonogram inwestycji. Kolejne kroki zależą teraz od przebiegu konsultacji oraz od decyzji organów zaangażowanych w proces.

na podstawie: Kujawsko-pomorski Urząd Wojewódzki.

Autor: krystian