Budowa S10 nabiera tempa - nowe jezdnie, wiadukty i ronda przy Bydgoszczy

2 min czytania
Budowa S10 nabiera tempa - nowe jezdnie, wiadukty i ronda przy Bydgoszczy

Na największym placu budowy w regionie widać coraz więcej asfaltu i żelbetu. Trasa S10 ma połączyć Bydgoszcz z autostradą A1 i Toruniem, a prace idą równolegle na kilku frontach. Mieszkańcy i samorządowcy od lat zabiegali o tę inwestycję, teraz krajobraz zmieniają kolejne wiadukty i ronda.

  • Postępy przy trasie S10
  • Co zmienia się w Bydgoszczy i okolicach

Postępy przy trasie S10

Prace trwają na trzech odcinkach między węzłem Bydgoszcz Południe a węzłem Toruń Zachód. Na obwodnicy Brzozy oraz na drodze technicznej prowadzącej do niej układane są kolejne warstwy nawierzchni. W kilku miejscach wznoszą się konstrukcje wiaduktów, które coraz bardziej definiują linię przyszłej ekspresówki. Równocześnie powstają elementy węzłów drogowych — łącznice i ronda, które mają połączyć nową S10 z lokalnymi drogami.

Inwestycja to największy budowlany front w regionie i koszty szacowane są na 1,4 mld zł. O powstanie trasy zabiegali m.in. Prezydent Bydgoszczy, parlamentarzyści, radni oraz mieszkańcy, a prace prowadzone są w kilku miejscach jednocześnie, by skrócić termin realizacji.

Co zmienia się w Bydgoszczy i okolicach

Decyzja administracyjna odblokowała część sporów lokalnych. Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel uchylił uchwałę Rady Gminy Solca Kujawskiego, która mogła opóźnić lub zablokować budowę. Wojewoda wskazał, że kluczowe kwestie środowiskowe zostały już rozstrzygnięte na etapie decyzji środowiskowej i że projekt został uzgodniony z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ). W uzasadnieniu pojawiło się również wyjaśnienie dotyczące form ochrony przyrody i koniecznych prac przy źródlisku.

“Kluczowe kwestie środowiskowe zostały rozstrzygnięte na etapie decyzji środowiskowej i wydaniu postanowienia o uzgodnieniu projektu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ). Zgodnie z prawem, użytkiem ekologicznym jest samo bagno, a nie otaczające je drzewa, których wycinka została zminimalizowana. Budowany jest specjalny wiadukt, aby chronić źródlisko - to wymaga przycinki drzew, ale jest konieczne dla ochrony środowiska - podkreśla wojewoda.”
Michał Sztybel

Budowa S10 między Bydgoszczą a Toruńskiem jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. W harmonogramie inwestora termin oddania całości pozostaje bez zmian - 2027. Jednocześnie wykonawcy i urzędnicy przyznają, że dla obwodnicy Toru­nia istnieje ryzyko przesunięcia oddania na kolejny rok, jeśli wystąpią nieprzewidziane opóźnienia.

Prace przy S10 to nie tylko nowe kilometry asfaltu. To też skomplikowane roboty inżynieryjne, konieczność synchronizacji z inwestycjami lokalnymi i decyzjami administracyjnymi. Dla podróżnych i firm z regionu oznacza to szansę na krótsze, bezpieczniejsze połączenie z autostradą A1 oraz lepsze skomunikowanie Metropolii Bydgoszcz z sąsiednimi ośrodkami.

na podstawie: Urząd Miasta.

Autor: krystian