Budowa S10 nabiera tempa - nowe jezdnie, wiadukty i ronda przy Bydgoszczy

Na największym placu budowy w regionie widać coraz więcej asfaltu i żelbetu. Trasa S10 ma połączyć Bydgoszcz z autostradą A1 i Toruniem, a prace idą równolegle na kilku frontach. Mieszkańcy i samorządowcy od lat zabiegali o tę inwestycję, teraz krajobraz zmieniają kolejne wiadukty i ronda.
- Postępy przy trasie S10
- Co zmienia się w Bydgoszczy i okolicach
Postępy przy trasie S10
Prace trwają na trzech odcinkach między węzłem Bydgoszcz Południe a węzłem Toruń Zachód. Na obwodnicy Brzozy oraz na drodze technicznej prowadzącej do niej układane są kolejne warstwy nawierzchni. W kilku miejscach wznoszą się konstrukcje wiaduktów, które coraz bardziej definiują linię przyszłej ekspresówki. Równocześnie powstają elementy węzłów drogowych — łącznice i ronda, które mają połączyć nową S10 z lokalnymi drogami.
Inwestycja to największy budowlany front w regionie i koszty szacowane są na 1,4 mld zł. O powstanie trasy zabiegali m.in. Prezydent Bydgoszczy, parlamentarzyści, radni oraz mieszkańcy, a prace prowadzone są w kilku miejscach jednocześnie, by skrócić termin realizacji.
Co zmienia się w Bydgoszczy i okolicach
Decyzja administracyjna odblokowała część sporów lokalnych. Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel uchylił uchwałę Rady Gminy Solca Kujawskiego, która mogła opóźnić lub zablokować budowę. Wojewoda wskazał, że kluczowe kwestie środowiskowe zostały już rozstrzygnięte na etapie decyzji środowiskowej i że projekt został uzgodniony z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ). W uzasadnieniu pojawiło się również wyjaśnienie dotyczące form ochrony przyrody i koniecznych prac przy źródlisku.
“Kluczowe kwestie środowiskowe zostały rozstrzygnięte na etapie decyzji środowiskowej i wydaniu postanowienia o uzgodnieniu projektu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ). Zgodnie z prawem, użytkiem ekologicznym jest samo bagno, a nie otaczające je drzewa, których wycinka została zminimalizowana. Budowany jest specjalny wiadukt, aby chronić źródlisko - to wymaga przycinki drzew, ale jest konieczne dla ochrony środowiska - podkreśla wojewoda.”
Michał Sztybel
Budowa S10 między Bydgoszczą a Toruńskiem jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. W harmonogramie inwestora termin oddania całości pozostaje bez zmian - 2027. Jednocześnie wykonawcy i urzędnicy przyznają, że dla obwodnicy Torunia istnieje ryzyko przesunięcia oddania na kolejny rok, jeśli wystąpią nieprzewidziane opóźnienia.
Prace przy S10 to nie tylko nowe kilometry asfaltu. To też skomplikowane roboty inżynieryjne, konieczność synchronizacji z inwestycjami lokalnymi i decyzjami administracyjnymi. Dla podróżnych i firm z regionu oznacza to szansę na krótsze, bezpieczniejsze połączenie z autostradą A1 oraz lepsze skomunikowanie Metropolii Bydgoszcz z sąsiednimi ośrodkami.
na podstawie: Urząd Miasta.
Autor: krystian