Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał umowę, WZL nr 2 zmodernizują F-16

3 min czytania
Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał umowę, WZL nr 2 zmodernizują F-16


W Bydgoszczy podpisano wielki kontrakt: Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 dostaną zlecenie na modernizację całej floty F-16 — za niemal 4 miliardy dolarów prace będą wykonywane lokalnie, co ma wzmocnić bezpieczeństwo kraju i dać impuls dla regionu.

  • WZL nr 2 w Bydgoszczy rozpoczynają wielką modernizację F-16 – sprawdź szczegóły
  • Co to oznacza dla Bydgoszczy i regionu – miejscowa produkcja i nowe perspektywy

WZL nr 2 w Bydgoszczy rozpoczynają wielką modernizację F-16 – sprawdź szczegóły

Miejsce: Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, Bydgoszcz. KWOTA: blisko 4 mld dolarów (w przybliżeniu 3,8 mld USD). Dziś w bydgoskich zakładach podpisano umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych na kompleksową modernizację polskich samolotów F-16.

Umowa obejmuje modernizację całej polskiej floty F-16 C/D Block 52, czyli 48 maszyn, które obecnie są trzonem naszego lotnictwa bojowego. Zakres prac przewiduje przejście z wersji CD Block 52 do standardu V Block 72 — tej samej konfiguracji, którą m.in. nabywają Słowacja i inni użytkownicy jako swoje najnowocześniejsze samoloty.

Dobry dzień dla Polski, dla bezpieczeństwa państwa polskiego, dla nas wszystkich. To jest wielki tydzień Wojska Polskiego. Rok temu, wspólnie z Wiceministrem Pawłem Bejdą, podpisywaliśmy kontrakt na śmigłowce Apache AH-64 dla polskich Sił Zbrojnych. Dziś podpisujemy równie ważny kontrakt na modernizację samolotów F16. To wielki kontrakt dla WZL nr 2, dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Mogę powiedzieć z dumą, satysfakcją i nadzieją, że najlepsze lata WZL nr 2 dopiero przed zakładem. Wszystkie prace modernizacyjne będą odbywały się w Bydgoszczy, w Polsce

— Wicepremier, Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz

Od momentu przybycia pierwszych F-16 do Polski w latach 2006–2008 kraj stopniowo przechodzi z wyposażenia poradzieckiego na zachodni sprzęt. Eksploatacja trwająca dwie dekady sprawiła, że obecne zdolności wersji CD wymagają gruntownej poprawy, zwłaszcza w obszarach rozpoznania, łączności i integracji z innymi systemami, takimi jak F-35, czołgi Abrams czy śmigłowce Apache.

Polscy piloci uwielbiają ten samolot i są z niego dumni – mamy już całe pokolenia wyszkolonych załóg. Obecne zdolności F-16 w wersji CD są dobre, ale po 20 latach niewystarczające wobec zagrożeń. Musimy poprawić zdolności rozpoznawcze, łączność, integrację z F-35, Abramsami i Apache’ami, a także możliwości działania w każdej domenie. Modernizacja za 3,8 miliarda dolarów pozwoli przejść z wersji CD Block 52 do wersji V Block 72 – tej samej, którą kupują m. in. Słowacy, jako swój najnowocześniejszy samolot

— Minister Obrony Narodowej

Co to oznacza dla Bydgoszczy i regionu – miejscowa produkcja i nowe perspektywy

WZL Nr 2 S.A. mają blisko 20-letnie doświadczenie w serwisowaniu F-16, dlatego prace modernizacyjne będą wykonywane w całości w Bydgoszczy. To ma przynieść długofalowe korzyści gospodarcze dla regionu: utrzymanie i rozwój specjalistycznych miejsc pracy, zlecenia dla podwykonawców oraz wzrost znaczenia zakładu w strukturze Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Jak podkreślają przedstawiciele MON i władz lokalnych, modernizacja przedłuży okres eksploatacji maszyn i zwiększy ich zdolności bojowe — F-16 pozostaną głównym elementem ochrony przestrzeni powietrznej, gdzie odpowiadają m.in. za większość patroli i misji obronnych.

W uroczystości podpisania umowy uczestniczył również Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel, który rozmawiał z Ministrem Obrony Narodowej o potencjale wojskowym całego województwa kujawsko-pomorskiego.

Co dalej? Realizacja kontraktu oznacza kilkanaście lat pracy przy modernizacjach i serwisie, inwestycje w zaplecze techniczne oraz potrzebę koordynacji z sojuszniczymi systemami. Mieszkańcy Bydgoszczy zyskają nie tylko miejsca pracy, ale też większe znaczenie miasta w krajowym przemyśle obronnym.

Na podst. Urząd Wojewódzki

Autor: krystian