W pewnych przypadkach przewóz ładunków należy zorganizować na specjalnych warunkach. Dzieje się tak, gdy przewożone obiekty przekraczają masą lub rozmiarem dopuszczalne w ruchu drogowym normy. Jak odbywają się tego rodzaju przewozy i jak są one organizowane? Na jakich zasadach się odbywają i kto je organizuje?
Co to są ładunki ponadgabarytowe i co jest potrzebne do ich przewozu?
Ładunkiem ponadgabarytowym nazywa się te obiekty, które przekraczają dopuszczalne w przepisach normy. Warto tu zauważyć, że nie dotyczy to wyłącznie ruchu drogowego, ale każdego środka transportu. Ładunki ponadgabarytowe istnieją zarówno w transporcie samochodowym, jak i w transporcie lotniczym, kolejowym, morskim czy śródlądowym. Każdy z tych przypadków różni się jednak parametrami dopuszczalnych norm.
W przypadku ruchu samochodowego wartości te zostały wskazane w prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z tymi przepisami każdy ładunek, który wraz z pojazdem przekracza 4 m wysokości, 2,55 m szerokości oraz 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów lub 16,5 m w przypadku auta z naczepą, przekracza normy i musi być przewożony na specjalnych warunkach. Kwestia dopuszczalnej wagi jest nieco bardziej skomplikowana, bo z jednej strony jest opisana procentowo, a z drugiej jest powiązana z parametrem dopuszczalnej wartości nacisku na oś pojazdu. Można jednak uznać, że każdy ładunek o wadze powyżej 24 ton ma ponadnormatywny charakter, a do jego przewozu niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. Co istotne, ładunek taki musi mieć niepodzielny charakter.
Przewozy gabarytowe wymagają specjalnych zezwoleń na przejazd. Planując transport ponadnormatywny, należy zadbać o jego dobre przygotowanie pod względem formalno-prawnym, zwłaszcza gdy zadaniu towarzyszyć musi pilotaż. Tego rodzaju operacje logistyczne wymagają także zaangażowania wykwalifikowanego personelu oraz specjalistycznego sprzętu takiego jak przyczepy niskopodwoziowe czy samochody HDS. Wiele zależy tu od charakteru samego ładunku. Przewozy są organizowane w całym kraju przez profesjonalne firmy transportowe.
Transport ponadgabarytowy - jak go zorganizować?
Gabarytowy transport niskopodwoziowy w Bydgoszczy jest wykonywany na rzecz różnych podmiotów. W regionie są obecne przedsiębiorstwa działające w branżach elektromaszynowej, zbrojeniowej, chemicznej, środków transportu, których produkty mogą mieć ponadgabarytowe parametry. Każda fabryka i większy zakład produkcyjny w okresie rozbudowy lub przy okazji relokacji może wymagać transportu maszyn przemysłowych, które nierzadko mają przekraczające normy wartości i również w ich wypadku potrzebny jest transport ponadnormatywny. Podobnie jest w przypadku maszyn budowlanych oraz rolniczych. Gabarytowy charakter ma także wiele innych obiektów, od zbiorników i silosów, rur, przez betonowe i stalowe elementy konstrukcyjne, maszyny i pojazdy różnego rodzaju, aż po łodzie, jachty oraz domki holenderskie. Korzystać z tego rodzaju usług mogą zatem również osoby prywatne, aczkolwiek zapotrzebowanie na nie pochodzi głównie od podmiotów biznesowych.
Organizacja transportu drogowego gabarytów wymaga udziału profesjonalnego przewoźnika. Istnieją firmy wyspecjalizowane w tego rodzaju operacjach logistycznych. Zgłoszenie się do jednej z nich to w praktyce konieczność, bo dysponują one niezbędną wiedzą, doświadczeniem i sprzętem, dzięki czemu mogą sprawnie, szybko i bezpiecznie przeprowadzić każdy transport ponadgabarytowy. Dysponują również wymaganymi licencjami i kontaktami, które ułatwiają organizację przewozu, choćby w kwestii załadunku i rozładunku czy opracowania planu na przejazd. Co istotne im ładunek większy i cięższy, tym bardziej skomplikowana jego obsługa logistyczna. W najbardziej ekstremalnych przypadkach może się ona wiązać z wielomiesięcznym planowaniem i kosztownymi przygotowaniami.
Wyzwania w transporcie ponadnormatywnym - przewozy o dużej specjalizacji
Tu zaś warto podkreślić, że transport ponadgabarytowy ma bardzo zindywidualizowany charakter. Zarówno sam ładunek, jak i trasa przewozu, a także wiele innych czynników, sprawiają, że każde zlecenie jest inne i może wymagać odmiennych działań. W niektórych wypadkach są one dość rutynowe, np. gdy potrzebny jest transport kombajnu w województwie kujawsko-pomorskim. Jeśli jednak trzeba zorganizować transport łopat turbin wiatrowych, przewóz może wymagać drobiazgowego planowania. Może być na przykład konieczne wykonanie objazdu trasy. W pewnych przypadkach niezbędne bywają modyfikacje elementów infrastruktury drogowej na trasie przejazdu.
Staranne przygotowanie logistyczne to podstawa takich przejazdów, ale też i duże wyzwanie organizacyjne. Istnieją też pewne problemy biurokratyczne, np. związane z czasem oczekiwania na decyzje administracyjne, które również komplikują organizację tego rodzaju przewozów. Ponadto, wyzwaniem są także koszty transportu ponadgabarytowego. Znalezienie najbezpieczniejszego i najbardziej optymalnego ekonomicznie sposobu transportu ładunku gabarytowego nie zawsze jest łatwe. Dlatego też tego rodzaju przewozami powinny zajmować się wyłącznie rzetelne i profesjonalnie przygotowane firmy transportowe.