Autogaz Katowice oferuje wachlarz usług związanych z profesjonalnym doborem, montażem oraz serwisem samochodowych instalacji gazowych LPG do różnego rodzaju silników.

Po gwałtownym wzroście cen benzyny na stacjach kierowcy z coraz większym zainteresowaniem spoglądają na instalacje LPG. Oczywiści gaz też drożeje, ale znacznie wolniej, niż benzyna i olej napędowy. Warto sprawdzić, w jakich przypadkach przeróbka samochodu na zasilanie paliwem alternatywnym naprawdę się opłaca. Obecnie średnia cena gazu LPG na stacjach benzynowych oscyluje w granicach 2,33 a 2,50 zł za litr. Średnia cena benzyny bezołowiowej kosztuje okolicach 5 zł za litr, a cena oleju napędowego to wydatek rzędu 5,30 zł za litr. Zatem rachunek jest prosty. Ale, czy na pewno?

Watro przed zamontowaniem instalacji gazowej zorientować się jakie wydatki czekają nas w związku z założeniem instalacji LPG w swoim posiadanym pojeździe i czy dany silnik benzynowy jest przystosowany do współpracy z LPG. Wybór dobrej jednostki napędowej do zasilania LPG może stanowić dosyć duży problem. Z instalacjami LPG dobrze współpracują przede wszystkim silniki z wtryskiem pośrednim, jak również samochody starszych generacji. W nowoczesnych silnikach jedną z barier jest wtrysk bezpośredni, który wymaga dosyć drogich instalacji, przeznaczonych wyłącznie do danego modelu np. silniki FSI grupy VW. Wyjściem z takiej sytuacji może być systemem dwupaliwowy, ale okazuje się, że w ich przypadku dość często spalana jest benzyna np. podczas wolnych obrotów pojazdu, a nie LPG i z ekonomicznego punktu widzenia montaż takiej instalacji okazuje się mało opłacalny. Trzeba więc dużego doświadczenia, aby jasno określić z jakimi silnikami instalacja LPG dobrze współpracuje, aby uniknąć zbędnych awarii. Dlatego warto w tej kwestii korzystać ze sprawdzonych warsztatów posiadających doświadczenie w zakresie doboru i montażu instalacji gazowych.

Biorąc pod uwagę, że koszt założenia instalacji gazowej w samochodzie waha się w granicach od 2 300 zł do 7 000 zł, to w perspektywie średniej eksploatacji auta jest to dość opłacalne.

Samochody i silniki, które najlepiej współgrają z instalacją LPG to:

  • VW (Audi, Seat, Skoda i VW), silnik 1.6 MPI/102 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 2 300 zł,
  • Opel i Chevrolet, silnik 1.4 Turbo/120 i 140 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 2 800 zł,
  • Ford, silnik 1.6/105-125 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 4 000 zł,
  • Renault, silnik 1.4 8V lub 16V/75 i 98 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 2 300 zł.;
  • Peugeot (koncern PSA): silnik 1.6 VTi/120 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 4 500 zł,
  • Honda, silnik 2.0/150-156 KM, gdzie koszt instalacji zaczyna się od 3 500 zł.

W zależności od eksploatacji pojazdu koszt instalacji LPG może zwrócić się bardzo szybko, co obrazują przeprowadzone testy na wybranych pojazdach:

  • VW Golf V 1.6/102 KM przy średnim testowym spalaniu na 100 km: benzyna/LPG – 7,8 l/9,8 l. Koszt przejechania 100 km wynosi na benzynie ok. 43,30 zł, a na LPG ok. 25 zł. Instalacja LPG zwróci się po przebiegu ok. 12 570 km.
  • Opel Astra IV z silnikiem 1.4 T/140 KM przy średnim testowym spalaniu na 100 km: benzyna/LPG – 6,8 l/8,5 l. Koszt przejechania 100 km na benzynie to ok. 37,70 zł, a na LPG wynosi ok. 21,70 zł. Instalacja LPG zwróci się po przebiegu ok. 17 450 km.
  • Fordowski Focus II z silnikiem 1.6/105 KM przy średnim testowym spalaniu na 100 km: benzyna/LPG – 6,8 l/8,5 l. Koszt przejechania 100 km na benzynie wynosi ok. 37,70 zł, a na LPG ok. 21,70 zł. Instalacja LPG zwróci się po przebiegu 25 000 km.
  • Renault Mégane II z silnikiem 1.4/98 KM, przy średnim testowym spalaniu na 100 km: benzyna/LPG 7,5 l/9,4 l. Koszt przejechania 100 km na benzynie wynosi 41,60 zł, a na LPG ok. 24 zł. Instalacja LPG zwróci się po przebiegu 12 500 km. Tym samym wypada najlepiej w tym zestawieniu.
  • Peugeot 308 z silnikiem 1.6/120 KM, gdzie średnie testowe spalanie na 100 km wyniosło: benzyna/LPG - 7,2 l/ – 9 l. Koszt przejechania 100 km na benzynie to ok. 40 zł, a na LPG 23 zł. Instalacja LPG zwróciłaby się po przebiegu 26 400 km. Tym samym wypada najgorzej w tym zestawieniu.
  • Honda Accord VII z silnikiem 2.0/155 KM ma średnie testowe spalanie na 100 km: benzyna/LPG – 8,8 l/11 l. Koszt przejechania 100 km na benzynie to ok. 48,80 zł, a na LPG ok. 28 zł. Instalacja LPG zwróci się po przebiegu 16 800 km.

czy opłaca się instalacja LPG Autogaz