Bydgoszcz mobilizuje sprzęt i zapasy soli - plan Akcji Zima

Podczas Akcji Zima Bydgoszcz wchodzi w stan gotowości - ulice priorytetowe, pętle tramwajowe i przystanki będą odśnieżane i posypywane przez całą zimę. Miasto podzielono na rejony, a wykonawcy mają przygotowane duże zapasy materiałów i sprzęt, by szybko reagować na gołoledź. Mieszkańcy proszeni są o rozwagę i korzystanie z kanałów zgłoszeń, gdy pogoda pogorszy się gwałtownie.
- Akcja Zima - co obejmuje I standard utrzymania
- Bydgoszcz podzielona na cztery rejony i jak będzie wyglądać logistyka
- Kto odbiera zgłoszenia i jak szybko można liczyć na reakcję
Akcja Zima - co obejmuje I standard utrzymania
W I standardzie zimowego utrzymania znalazło się blisko 357 kilometrów priorytetowych tras. Do tej kategorii należą m.in. jezdnie głównych ciągów, place publiczne, torowiska i zwrotnice tramwajowe, pętle oraz przystanki tramwajowe i autobusowe. W zakres prac wchodzą też chodniki przyległe do głównych ciągów oraz wybrane odcinki tras rowerowych - od kilku lat do systematycznego odśnieżania włączono ok. 13 km dróg rowerowych.
W praktyce oznacza to, że na tych odcinkach działania mechaniczne i ręczne będą prowadzone priorytetowo, a pozostałe ulice otrzymają pomoc wyłącznie na konkretne wezwania lub przy zdarzeniach ratunkowych.
Bydgoszcz podzielona na cztery rejony i jak będzie wyglądać logistyka
Miasto zostało podzielone na cztery rejony, które obsługują wykonawcy sprzętowi i ekipy ręczne. Mechaniczne odśnieżanie prowadzą firmy Remondis i Corimp. Dodatkowo wyznaczono 10 podobszarów odśnieżania ręcznego - zadania te obejmują m.in. przystanki, schody i fragmenty tras rowerowych; w planie występują tam także zadania SPP - numerowane jako 8 i 9.
Zapas materiałów i możliwości sprzętowych:
- ok. 2500 ton soli,
- 40 ton chlorku wapnia,
- blisko 200 ton piasku,
- dodatkowo w trudnych warunkach możliwe skierowanie jeszcze 8 pługosolarek i 3 równiarek z zasobów ZDMiKP. Plan przewiduje, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać i posypać wyznaczone trasy objęte Akcją Zima w ciągu 4 godzin.
Kto odbiera zgłoszenia i jak szybko można liczyć na reakcję
Dyżury Akcji Zima są pełnione całodobowo przez pracowników ZDMiKP. Mieszkańcy mogą zgłaszać problemy związane z oblodzeniem, opadami lub koniecznością odśnieżania:
- telefonicznie: 52 582 27 14 lub 52 582 27 15
- mailowo: [email protected] oraz [email protected]
W normalnych warunkach służby pracują systematycznie tylko na ulicach objętych Akcją Zima; poza nimi interwencje są podejmowane w razie uzasadnionych wezwań lub zdarzeń ratunkowych. Warto pamiętać, że ulice lokalne, dojazdowe, osiedlowe zarządzane przez innych podmiotów oraz chodniki przylegające do prywatnych posesji nie są objęte miejską Akcją Zima.
Mieszkańcy powinni liczyć na łagodzenie skutków zimy, a nie na ich całkowite wyeliminowanie - w komunikatach ZDMiKP podkreślana jest potrzeba dostosowania prędkości i ostrożności na drodze.
Mieszkańcy mogą mieć przewagę, jeśli przewidzą codzienne utrudnienia: warto zostawić zapas czasu na dojazdy, nie parkować aut w miejscach, które utrudniają odśnieżanie głównych ciągów, oraz zgłaszać zamarznięte odcinki lub nieodśnieżone przystanki pod podanymi kontaktami. Pamiętajmy też, że na chodnikach bezpośrednio przy posesjach odpowiedzialność za odśnieżenie często spoczywa na właścicielach - miejskie służby skupiają się na ciągach o największym natężeniu ruchu.
na podstawie: ZDMIKP.
Autor: krystian

