Anna Zaradny (PL) - video „Theurgy Two”

Film „Theurgy Two” stanowi kolejną formę zapisu performansu artystki, pierwotnie zrealizowanego podczas pracy nad albumem „Go Go Theurgy”, następnie wykonanego w ramach jej wystawy „Rondo znaczy koło”. Trawestujące konwencję popowych teledysków i podejmujące dialog z muzyką eksperymentalną wideo przedstawia Zaradny w trakcie procesualnego rytuału: stojąca w czarnej przestrzeni artystka tworzy wokół siebie rysunek kredą, wpisując swoje ciało w kształt koła. Powtarzalną choreografię – zapis ruchu w czasie i przestrzeni – potęguje intensywne brzmienie syntezatorów analogowych. Wzniosły charakter samego utworu muzycznego odarty jest jednak z rzewnego patosu i melodramatycznej afektacji. Doświadczenie monumentalnych i abstrakcyjnych mas dźwiękowych w przestrzeni i w obrazie filmowym przekształca „Theurgy Two” w jednolitą strukturę formalną i znaczeniową o silnym ładunku emocjonalnym i energetycznym.

Adam Basanta (CA) - instalacja ‘Kurtyna”

Wszechobecne białe słuchawki douszne tworzą wnętrze dźwiękowe pozwalające na odseparowanie się od świata zewnętrznego. W zindywidualizowanej w ten sposób bańce dźwiękowej słuchawki spełniają rolę wywieszki z napisem „Nie przeszkadzać”.

Kurtyna nawiązuje do tej koncepcji poprzez utworzenie trzymetrowej „kurtyny” dzielącej przestrzeń galerii wizualnie, jak też brzmieniowo. Wzorce szumu białego – dźwięku maskującego odgłosy otoczenia, często używanego w urządzeniach ułatwiających zasypianie – przemykają po kurtynie. Mimo syntetycznych technik produkcyjnych, masa dźwiękowa wywołuje organiczne wspomnienia fal, wiatru, deszczu i owadów.

Kurtyna powstała dzięki wsparciu Kanadyjskiej Rady Sztuk Pięknych i Fundacji Agosto.

Prace Adama Basanty stanowią analizę wykorzystania technologii, która polega na aktywnych, fascynujących, multisensorycznych prezentacjach postrzeganych poprzez mnogość ludzkich, materialnych i cyfrowych doświadczeń.

Jego prace zdobyły kilkanaście międzynarodowych nagród, m.in. Japan Media Arts Prize (2016) i Aesthetica Art Prize (2017). W roku 2018 Basanta znalazł się na liście nominowanych do nagrody Sobey Art Award. Obecnie jest reprezentowany przez Ellephant Gallery z siedzibą w Montrealu.

Matěj Frank (CZ) - instalacja “Monolog”

Monolog jest przyrządem do słuchania „małych”, pomijanych dźwięków naszego otoczenia. Szeroki pejzaż dźwiękowy jest koncentrowany do jednego punktu i daje możliwość wsłuchania się w szczegóły otaczającej nas przestrzeni. Prosty kształt stożka służący do nagłaśniania był w przeszłości używany w malej skali jako trąbka do słuchania dla niedosłyszących, natomiast w skali powiększonej służył on jako „acoustic locator” do odnajdowania przylatujących samolotów w epoce przedradarowej. Podczas wystawy skupiającej się na dźwięku w różnych postaciach, odbiorcy będą mogli wejść z rzeźbą w interakcje i obracając obiektem zyskają możliwość poruszania się przez pejzaż dźwiękowy wraz z wyborem interesującego obszaru do słuchania.

Matěj Frank jest artystą wizualnym mieszkającym i pracującym we Wrocławiu i Opawie (CZ). W swojej twórczości zajmuje się zagadnieniem przestrzeni w relacji z czasem, ruchem, ciałem i dźwiękiem. Interesuje go nawarstwianie, nieczytelność i przypadek, przy jednoczesnym zachowaniu prostoty formy i/lub procesu. Skupia się na zjawiskach podstawowych, rozwijając je z właściwą sobie wrażliwością oraz odtwarzając i przedstawiając je z własnej perspektywy. Inspiracje czerpie z najbliższego otoczenia i zachodzących w nim zmian. Wykorzystuje różne media: performance, rysunek, dźwięk, ale punktem wyjścia jego działalności jest rzeźba. Brał udział w wielu międzynarodowych projektach i wystawach. W ramach stowarzyszenia Bludný kámen, Frank zajmuje się także promocją sztuki współczesnej. Obecnie uczy rzeźby na ASP we Wrocławiu.

The Kissinger Twins (PL) - VR "Lucidreams”

"Lucidreams” to projekt zrealizowany w stylu filmowej rzeczywistości wirtualnej, któremu towarzyszy seria fotografii przedstawiających punkt przecięcia snów i zmysłów.

Pierwsza część nosi tytuł "Rozkojarzenie” z muzyką Johnnego Jewela (Glass Candy / Chromatics) oraz VO angielskiej aktorki Sarah Mia Holmes. W ramach tego doświadczenia odbiorca udaje się w podróż, podczas której zanurza się w krystalicznie czystej rzece. Początek stanowi medytacyjny komentarz wygłoszony przez osobistego asystenta przypisanego widzowi, po czym niespodziewanie pojawia się uwodzicielska piękność. Ta filmowa seria ma na celu wprowadzenie ekscytującej atmosfery – czegoś, co można nazwać "poetycką rzeczywistością wirtualną”.

Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert, czyli The Kissinger Twins, to duet reżyserski łączący w swoich pracach film i nowe technologie. Są autorami m.in. pierwszego polskiego wideoklipu Smolika "Attitude” (2002), filmu interaktywnego "Sufferosa” (2010), eksperymentu @jacktorrancetrip (2018) oraz filmów i projektów interaktywnych zrealizowanych m.in. dla Samsunga, Expedii, Philipsa, Hondy czy Channel4. Ich prace były prezentowane na SXSW Interactive, Vancouver IFF, Reykjavik IFF, onedotzero, YouTube Day Singapore, Institute of Contemporary Arts London czy NYU The Tisch School of Arts.

Martyna Kielesińska (PL) - video

Urodzona w 1991 roku w Kielcach artystka wizualna. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Studiowała również na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie, w Klasie Hito Steyerl. Zajmuje się głównie sztuką wideo i instalacjami. W swoich kolażowych pracach eksperymentuje z nastrojem, montując ze sobą znalezione obrazy i dźwięki. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Autorzy fotografii:

Anna Zaradny - fot. Grzegorz Mart

Adam Basanta - fot. Terry Lim

Matěj Frank - fot. T. Plagemann