Urząd Wojewódzki publikuje oświadczenie w sprawie przyszłości portu w Emilianowie
Trwają intensywne dyskusje dotyczące przyszłości portu przeładunkowego w Emilianowie, a Wojewoda Kujawsko-Pomorski zabrał głos w tej sprawie. W obliczu wyzwań związanych z realizacją projektu, pojawiają się nowe możliwości oraz wątpliwości dotyczące jego dalszego losu.

Niepewność wokół przyszłości terminalu przeładunkowego

Debata publiczna na temat portu przeładunkowego w Emilianowie pod Bydgoszczą nabiera tempa. W najnowszym oświadczeniu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego pojawiły się istotne informacje dotyczące dalszych kroków związanych z inwestycją. Okazuje się, że projekt budowy terminalu może być kontynuowany przez inny podmiot, co otwiera nowe możliwości, ale także rodzi pytania o dotychczasowe działania. Wojewoda podkreślił, że dotychczasowe zaangażowanie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolniczego (KOWR) w ten projekt było głównie polityczne, a nie merytoryczne. Zgodnie z jego słowami, KOWR nie był zaplanowany jako docelowy realizator inwestycji, co budzi wątpliwości co do przyszłości całego przedsięwzięcia.

Brak postępów w realizacji inwestycji

Od 2022 roku nie dokonano znaczących postępów w kwestii realizacji projektu, co ogranicza szanse na pozyskanie zewnętrznego dofinansowania. Na dzień dzisiejszy, Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. dysponuje jedynie decyzją środowiskową, a nie posiada gruntów, które byłyby niezbędne do przeprowadzenia inwestycji. Wojewoda zaznaczył, że projekt o takiej skali wymaga zaangażowania wiarygodnych partnerów, a w tej sprawie prowadzi rozmowy z przedstawicielami samorządu oraz potencjalnymi inwestorami. W kontekście przyszłości terminalu, marszałek województwa oraz prezydent Bydgoszczy wyrazili chęć przejęcia aktywów spółki w przypadku jej likwidacji, co może być krokiem w kierunku dalszego rozwoju projektu.

Kwoty i możliwości przenoszenia decyzji środowiskowej

Wojewoda w swoim oświadczeniu zaprzeczył również niektórym krążącym informacjom. Podkreślił, że likwidacja spółki nie oznacza końca projektu, a przeniesienie decyzji środowiskowej na inny podmiot jest prawnie dopuszczalne. Warto zaznaczyć, że całkowity koszt budowy portu przeładunkowego szacowany jest na około 250 milionów złotych, co znacznie przewyższa kwoty, które były wcześniej podawane jako niezbędne do realizacji projektu. Słowa Wojewody są jasne – aby projekt mógł się zrealizować, niezbędne jest zaangażowanie odpowiednich podmiotów oraz dostarczenie wymaganej dokumentacji.

W obliczu tych wszystkich wyzwań, lokalna społeczność z niecierpliwością oczekuje na dalsze informacje dotyczące przyszłości portu przeładunkowego w Emilianowie. Odpowiednie decyzje mogą zadecydować o rozwoju regionu oraz o przyszłości wielu miejsc pracy związanych z tym przedsięwzięciem.


Wg inf z: Urząd Wojewódzki