Rondo Jagiellonów zostanie przebudowane – bez barier i bardziej bezpieczne

Rondo Jagiellonów przejdzie gruntowną przebudowę, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz dostępności dla wszystkich mieszkańców. Projekt ten jest częścią szerszych działań mających na celu poprawę infrastruktury transportowej w mieście.

Dokumentacja projektowa i cel przebudowy

Miasto zleciło wykonanie dokumentacji projektowej niezbędnej do przebudowy ronda Jagiellonów. Projekt ten uwzględnia liczne rozwiązania wypracowane podczas konsultacji społecznych, takie jak rynny dla rowerów oraz zmiany mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Przebudowa ronda jest jednym z kluczowych elementów pakietu działań mających na celu poprawę dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych mieszkańców.

Konsultacje społeczne i ich wpływ na projekt

Na początku opracowana została koncepcja nowych rozwiązań, która była przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzono wiele istotnych zmian proponowanych przez mieszkańców. Teraz miasto zleca wykonanie pełnej dokumentacji projektowej. Projektant będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakłada się, że kompletną dokumentacją miasto będzie dysponować do końca 2026 roku.

Planowane rozwiązania i ich korzyści

W ramach inwestycji planowane jest wykonanie ośmiu wind, które mają umożliwiać swobodny transport rowerów oraz wózków dziecięcych. Po konsultacjach uwzględniono także łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północno-wschodniej (przy Banku Pocztowym) oraz południowo-zachodniej (przy budynkach pocztowych). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.

Zmiany w infrastrukturze drogowej

Zdecydowanie odrzucono pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa zostaną skorygowane jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu. Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, co ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń, na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną wyposażone w rynny dla rowerów, a nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.

Przebudowa przejść podziemnych i zieleń

Przewiduje się również remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni. Po konsultacjach zielony obszar skrzyżowania będzie jeszcze większy. Projektanci podkreślali, że zielone torowisko w tak ważnym węźle zamiast zabudowy z płyt to pomysł utrudniający przejazd m.in. służbom ratunkowym.

Ścieżki rowerowe i bezpieczeństwo

Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej. W ocenie ekspertów przy braku możliwości ich funkcjonalnego połączenia to lepsze rozwiązanie niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddano Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.

Unijne fundusze na realizację projektu

Na prace projektowe i budowlane planuje się wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł. Dzięki tym funduszom możliwe będzie zrealizowanie planowanych działań, które znacząco poprawią komfort i bezpieczeństwo korzystania z ronda Jagiellonów.


Źródło: ZDMIKP Bydgoszcz