Wózki widłowe są powszechnie stosowane w przemyśle, logistyce, magazynach, portach i wielu innych miejscach, gdzie transport ciężkich ładunków jest niezbędny. Wybór odpowiednich parametrów opon dla widlaka jest kluczowy, aby mógł on długo i sprawnie służyć, nie napotykając żadnych problemów na swojej drodze. Poprawne ich dobranie pozwala na płynne przemieszczanie się wózka widłowego, bez kłopotów z pokonywaniem przeszkód.

Opony wózków widłowych — kluczowe parametry dla sprawnego funkcjonowania pojazdów

Nie od dziś wiadomo, że bezpieczeństwo operatora oraz przewożonego ładunku zależy przede wszystkim od właściwości przyczepności opon. Jakie zatem kryteria należy uwzględnić przy wyborze opon, aby zapewnić długotrwałą i bezproblemową eksploatację widlaka?

Jak wybrać opony do wózków widłowych?

Przed zakupem opon do wózków widłowych warto wziąć pod uwagę kilka aspektów:

  • rodzaj transportowanych towarów — różne ładunki mogą wymagać różnego rodzaju opon, na przykład opony przemysłowe do przewożenia ciężkich ładunków czy opony pneumatyczne do delikatnych towarów.
  • typ podłoża, po którym wózek będzie się poruszał — beton, asfalt, drewno czy teren nierówny, mogą wymagać opon o różnym bieżniku, twardości czy elastyczności.
  • rodzaj wózka — różne modele wózków widłowych mogą wymagać opon o odmiennych parametrach, takich jak rozmiar, obciążenie czy sposób montażu.

Cena opon również jest istotnym czynnikiem, jednak nie warto oszczędzać na tym elemencie pojazdu. Wybierając opony lepszej jakości, można liczyć na ich dłuższą żywotność i lepsze osiągi. Warto również zwrócić uwagę na dwa rodzaje opon do wózków widłowych, które różnią się sposobem montażu, budową i przeznaczeniem.

Pełne opony do wózków widłowych, czyli w całości wypełnione gumą

Opony pełne do wózków widłowych są w całości wykonane z gumy, nie mają wolnych przestrzeni na powietrze. Mają dwie lub trzy warstwy, zależnie od modelu. Dwuwarstwowe opony superelastyczne są prostsze w konstrukcji, nie posiadają warstwy amortyzującej, co sprawia, że są bardziej odpowiednie na płaskich i równych terenach. Są również atrakcyjne cenowo, co może być ważnym czynnikiem przy wyborze.

Opony trójwarstwowe to bardziej zaawansowane konstrukcyjnie, posiadają warstwę amortyzującą, która zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza na nierównym terenie.

Opony pełne wózków widłowych posiadają wiele korzyści, główne z nich to:

  • wyjątkowa odporność na przebicie, nawet w przypadku nieoczekiwanego wbicia gwoździa lub kamienia, co sprawia, że są niezwykle trwałe w ekstremalnych warunkach.
  • rzadkie odkształcenia, nawet pod dużym obciążeniem, dzięki solidnej konstrukcji, co gwarantuje długą żywotność.
  • możliwość montażu w wersji niebrudzącej, co oznacza, że nie pozostawiają śladów na jasnym podłożu, co może być istotne w miejscach wymagających czystości.

Mimo że opony pełne posiadają wiele zalet, warto również wziąć pod uwagę ich potencjalne wady, takie jak koszt i ograniczoną amortyzację, przy podejmowaniu decyzji dotyczących ich zastosowania w danym widlaku.

Opony dętkowe do wózków widłowych

Opony pneumatyczne, powszechnie nazywane dętkowymi, różnią się od opon pełnych tym, że nie są wypełnione w całości gumą, lecz sprężonym powietrzem. W przypadku tych opon nie będzie to odkryciem, kluczowym czynnikiem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia, co ma duże znaczenie dla ich właściwej pracy. Wyróżniamy tu dwa rodzaje: diagonalne i radialne. Opony diagonalne to opcja budżetowa i wybierane są z racji niższej ceny, podczas gdy opony radialne są znacznie popularniejsze i przypominają opony stosowane w samochodach osobowych. Posiadają kilka zalet, które warto wziąć pod uwagę. Przede wszystkim:

  • cena — są znacznie tańsze od opon pełnych, co stanowi oszczędność w zakupie i wymianie opon.
  • komfort jazdy — dzięki swojej konstrukcji z amortyzacją, zapewniają wygodną jazdę nawet na nierównym terenie. Są idealne do przewożenia delikatnych ładunków na wózkach widłowych, eliminując ryzyko nadmiernych drgań.
  • prosta wymiana — wymiana tych opon jest szybka i łatwa, co pozwala na ich sprawne zastąpienie w razie potrzeby.

Dla jasności sytuacji warto też wspomnieć, że opony dętkowe mają także pewne wady. Są mniej wytrzymałe od opon pełnych, co oznacza, że mogą się szybciej zużywać i wymagać częstszej wymiany. Ponadto istnieje ryzyko przebicia opony, co może uniemożliwić dalsze użytkowanie pojazdu tak jak w aucie.

Parametry opon wózków widłowych — jak je odczytywać?

Jeśli planujesz wymienić opony w swoim wózku widłowym, warto najpierw sprawdzić informacje na obecnie zamontowanych oponach. Co można tam znaleźć? Opony pełne zazwyczaj posiadają oznaczenia takie jak:

  • szerokości opony (podanej w calach),
  • średnicy obręczy (również podanej w calach),
  • amortyzacji,
  • szybkości montażu,
  • niepozostawianiu śladów

Z powierzchni opony dętkowej dowiesz się natomiast:

  • jaka jest jej szerokość podana w calach,
  • jaką średnicę ma obręcz (wartość podana w calach),
  • informacje o liczbie przekładek — oznaczenie literami „PR” lub samą literą „R”.

Najlepszym momentem do wymiany opon w wózku widłowym jest, gdy ich zużycie przekroczy 16 mm lub gdy ulegną przebiciu. Warto także rozważyć zmianę opon, jeśli charakter pracy widlaka ulegnie zmianie.

Teraz kiedy już wiesz, jakie parametry powinny spełniać opony w wózkach widłowych, warto zastanowić się, czy lepszym wyborem będą opony pełne, czy dętkowe. Oczywiście cena jest ważnym czynnikiem, ale nie powinna być jedynym wyznacznikiem przy ich wyborze.

Sprawdź naszą ofertę opon: https://cswim.pl/30-opony-do-wozka-widlowego