Rozpoczął się remont kolejnej kamienicy przy ul H. Sienkiewicza. Budynek z nr 37 z odrestaurowaną elewacją pełną zdobień i charakterystycznym „okiem” nad bramą stanie się wizytówką ważnej śródmiejskiej ulicy.


Wiekowa kamienica powstała na planie zbliżonym do litery L. Zaprojektowana została prawdopodobnie przez Karla Bergnera – budowniczego kilkudziesięciu inny eleganckich kamienic na terenie Śródmieścia. 3-kondygnacyjny budynek z nieużytkowym poddaszem pełni funkcję mieszkalną. Elewacja frontowa jest bardzo bogato zdobiona. Szczególnej urody nadaje jej elegancki, szeroki otwór bramny. Nad nim znajduje się okrągły otwór okienny, tak zwany oculus, otoczony półkolistym gzymsem od góry i ornamentem od dołu. Równie bogato zdobione są naczółki nad oknami. Otwory okienne w skrajnych częściach, na wysokości I i II piętra, otaczają półkolumny. Płyciny pod otworami zdobią natomiast płaskorzeźby oraz pseudobalustradami. Kondygnacje rozdzielają gzymsy. Warto również zwrócić uwagę na oryginalną metaloplastykę w przyziemiu – kute kraty zabezpieczające okna piwnic.

Prace zleciła wspólnota zarządzana przez ADM. Kosztują ponad 182  tysiące złotych. Zakończenie planowane jest jeszcze w tym roku.

Śródmieście się zmienia

W ostatnich miesiącach przy ul. H. Sienkiewicza wypiękniało szereg innych budynków. Zakończył się remont wiekowej kamienicy z nr 36. Elewację zdobi oczyszczona czerwona cegła oraz eleganckie detale podkreślone jasnym kolorem.

Udany remont przeszła też kamienica z nr 21. To stosunkowo nieduży piętrowy budynek, w który mimo niewielkich rozmiarów posiada bardzo bogato zdobioną elewację frontową. Blask odzyskały też kamienice z numerami 35, 44 i 49. Skrzyżowanie z ulicą Kwiatową zdobi natomiast odnowiona fasad kamienicy utrzymanej w stylu Landhaus.  

Trochę historii

Ulica Sienkiewicza została wytyczona wraz z całą tak zwaną dzielnicą kolejową w połowie XIX wieku. Wiązało się to z budową dworca kolejowego . W tej części Śródmieścia wokół placu Piastowskiego i pomiędzy ulicami Pomorską , Dworcową i Fredry zamieszkali przede wszystkim  pracownicy kolejowi, drobni urzędnicy, nauczyciele oraz robotnicy warsztatów kolejowych. Większość zabudowy pochodzi z lat 1870-1910. Ulica H. Sienkiewicza należy do jednych z dłuższych na terenie Śródmieścia. Ma długość 830 metrów. Najokazalsze budynki wieńczą skrzyżowania z innymi ulicami. Odrestaurowane budynki bardzo dobrze komponują się z odtworzoną aleją drzew. Zieleń wzdłuż śródmiejskich ulic odtwarzana jest  od 2002 roku. Ulicę H. Sienkiewicza od dekady zdobi szpaler klonów jesionolistnych.

Warto wiedzieć

W ostatnich latach w celu rewitalizacji Śródmieścia aktywne działania prowadzi również miasto. Są to nie tylko dotacje konserwatorskie, ale także nakazy remontów, zwolnienia z opłat za zajęcia pasa drogowego pod kawiarnie, konkursy, przebudowy ulic, chodników i mostów. Przy prezydencie działa też  Społeczna Rada ds. Estetyki, która opiniuje kluczowe projekty i proponuje szereg rozwiązań. Działania i skuteczne interwencje podejmuje również plastyk miasta. Rewitalizację wspierają nowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.